TV série Colonel March of Scotland Yard (Plukovník March ze Scotland Yardu) je černobílá britská televizní série příběhů, která byla natočená v padesátých letech podle povídek J. D. Carra (Cartera Dicksona) z jeho knihy The Department Of Queer Complaints (Oddělení podivných stížností). V těchto televizních povídkách řeší plukovník March případy 'neuskutečnitelných' zločinů, které přivádějí Scotland Yard a britskou policii do úzkých.
Série byla natočena v Southallských studiích v anglickém Middlesexu a produkována byla společností Fountain Film pro ITV. Premiéru měla série v roce 1955 a měla 26 dílů. Hlavní roli plukovníka Marche (zdvořilého detektiva s páskou přes jedno oko - důvod pásky není úplně zřejmý - snad udělat tvář hlavního hrdiny zajímavejší) obsadil Boris Karloff. Další role hráli např. Ewan Roberts jako inspektor Ames ze Scotland Yardu a Eric Pohlmann jako inspektor Goron pařížské Sûreté. Seriál režíroval Cy Endfield. Hudba Edwin Astley. Délka jedné epizody je cca 30 minut.
Celou sérii uvozoval 70 minutový film Colonel March Investigates (Plukovník March vyšetřuje), který Fountain Film natočili v roce 1952. Ten se skládá ze tří epizod pozdější série: Hot Money, Death in the Dressing Room a The New Invisible Man (viz seznam epizod níže).
Série nebyla nikdy uvedena v Čechách nebo na Slovensku (není ani přeložená případně otitulkovaná) a ani v Anglii nebo jinde nevyšla na DVD - v podstatě jde dnes o raritu, kterou lze sehnat na starých VHS v cizině nebo se na některé díly podívat v originálním znění na YouTube. Některé díly jde stáhnout na webu, ale najít funkční odkazy není jednoduché a kvalita videa bude mít pravděpodobně do úchvatnosti dost daleko.
Seriál obsahuje i díl podle povídky J. D. Carra Stříbrná záclona (The Silver Curtain), která vyšla v češtině ve sbírce povídek Záhada zamčeného pokoje. V epizodě The New Invisible Man je možné najít podobný způsob provedení zločinu jako v Carrově nejznámějším díle Tři rakve. Povídka Vražda v neexistujícím pokoji (The Crime In Nobody's Room) nebyla zfilmovaná z celkem jednoduchého důvodu - seriál byl natočen černobíle a řešení použité v této povídce je založeno právě na barvách.
Jednotlivé epizody:
Spolupráce a doplňující informace: Severín Sincilery
© Libor Zezula, 2010 / Illustrations: Ales Zezula, 2010